
Teaching assignment
Co je to "teaching assignment"?
Dennis Ryšánek
Informační a komunikační technologie, Aplikační software, Software
Popis mobility
Pro mou výukovou aktivitu jsem se dohodl s vyučujícími na prezentaci z mé profesně zaměřené oblasti - web developmentu - kterou jsem předvedl pro více skupin v rámci dvou dnů. Obsahem byl pohled na proces vývoje softwaru z pohledu vývojáře webových aplikací s důrazem na agilní vývoj, komunikaci s klientem a na efektivitu, resp. minimalizaci přenosu dat, zatížení na straně serveru i u klienta a vyhnutí se nepředvídaným, nepravděpodobným a při vývoji často snadno přehlédnutelným chybám, které vznikají při vyšší zátěži a rychlém sledu událostí. Finální součástí mé prezentace bylo představení projektů, které děláme se studenty v mých hodinách tvorby webových aplikací.
K prezentaci jsem využil především výše zmíněný dotykový hybridní set a vzhledem k menší velikosti skupin následovala vždy i plodná a cílená diskuse. Výuku jsem vedl jak v bilingvní třídě, tak i v německy mluvící, neboť s plynulým přepnutím do angličtiny zde neměl nikdo sebemenší problém.
Dále jsem se zúčastnil možnosti projít s jedním vyučujícím projekty u nižších ročníků a klást dotazy v rámci využívané metody MoSCoW, která byla během výuky nasazena a která slouží pro prioritizaci a požadavky na výstupu, které definují sami žáci a vyučující funguje spíše jako mentor.
Poslední den jsem také přispěl v rámci výuky bezpečnosti v bilingvní třídě praktickými ukázkami, které doplnili teoretický výklad německého kolegy.
Přínos a zhodnocení mobility
Mobilita byla v celkovém pohledu více než přínosná, a to z několika důvodů. Měl jsem možnost se seznámit s jiným vzdělávacím systémem, jeho pozitivy i negativy. Seznámit se s celou řadou německých kolegů z různých specializací a promluvit si s nimi na téma vzdělávání. Dozvěděl jsem se o různých projektech, které škola pořádá - většinou o mezinárodních Hackathonech a viděl jsem jejich výsledky.
Dál jsem byl svědkem a aktivním účastníkem značného množství hodin v rámci mé profesní oblasti vedené v jiném úhlu, než na který jsem běžně zvyklý z českého vzdělávacího prostředí. V rámci hodin jsem se mohl inspirovat způsobem vedení výuky - jak po odborné, tak i po stránce managementu vedení hodin v časovém, komunikačních i organizačním hledisku. Důraz na samostatnost a volnost při studiu se zde očividně velmi dobře osvědčila a nasvědčuje tomu i zdejší atmosféra a z role učitele se tak stává značnou část výuky spíše role konzultanta a mentora. Tuto získanou zkušenost považuji za jedno-značně za nejpřínosnější část celé mobility.
Měl jsem možnost zde vést i vlastní výuku a další výuku doplnit, což mi pomohlo rozvinout mé dovednosti v odborné i komunikační oblasti.
A posledním zmíněným kladným aspektem je samozřejmě rozšíření povědomí o jiné kultuře a procvičení a zlepšení jazykových dovedností, a to jak v anglickém, tak i německém jazyce.